W czasie Kongresu Eucharystycznego trwającego w naszej diecezji, będziemy poznawać Eucharystię krok po kroku przez najbliższe siedem miesięcy, począwszy od września. W naszych parafiach przed każdą niedzielną Mszą św. będą czytane katechezy omawiające poszczególne części Mszy Świętej, czyli tzw. liturgię słowa i liturgię eucharystyczną i obrzędy wstępne i końcowe. Autorem tych katechez jest liturgista ks. dr Maciej Maciukiewicz, Wicerektor WSD w Ełku.
4. ZNAK KRZYŻA – SYMBOL NASZEJ WIARY
Do obrzędów wstępnych Mszy Świętej, oprócz procesji i pieśni na wejście, zaliczamy także znak krzyża. Jest to najważniejszy z chrześcijańskich symboli. W nim streszcza się cała Ewangelia i nasze chrześcijaństwo.
Wypowiadając po kolei imiona Trzech Osób Boskich: Boga Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego, przypominamy sobie, Kim jest Bóg, w którego wierzymy. Bóg przedstawia nam się tu jako wspólnota Trzech Osób, którą łączy niepojęta dla nas miłość. Z tego znaku już na początku Mszy Świętej wypływa niezwykła bliskość, tym bardziej, że w sakramencie Chrztu staliśmy się członkami Bożej rodziny i dziećmi Boga.
Najgłębszym sensem znaku krzyża jest miłość Boga, która w całej swojej pełni ujawniła się w śmierci krzyżowej naszego Zbawiciela. Znak krzyża wykonujemy zatem na początku liturgii właśnie po to, aby przypomnieć sobie, że Msza Święta ma ścisły związek z ofiarą Jezusa. Eucharystia to największy dar miłości Boga wobec nas; miłości, która jest całkowicie bezinteresowna.
Znak krzyża oznacza również błogosławieństwo, wybranie, ratunek i zwycięstwo. Ojcowie Kościoła nauczają, iż W znaku krzyża kryje się wielka moc, przed którą wszystkie siły zła drżą ze strachu. Szatan jest bezsilny W obliczu krzyża Chrystusa.
Papież Innocenty III wyjaśnia, że znak krzyża W maksymalnym skrócie opowiada historię zbawienia. Robiąc znak krzyża, czynimy go od góry do dołu, ponieważ Chrystus zstąpił z nieba na ziemię, a następnie od lewej do prawej strony, ponieważ tak jak Chrystus mamy przejść z nędzy do chwały, ze śmierci do życia. Wykonując znak krzyża z wiarą, opasujemy niejako swoje człowieczeństwo znakiem Chrystusa. Dzięki temu znak ten jest najprostszym, a jednocześnie najbardziej skutecznym egzorcyzmem.