SKŁADANIE DARÓW
Kapłan, trzymając patenę z hostią, modli się tymi słowami: „Błogosławiony jesteś, Panie Boże wszechświata, bo dzięki Twojej hojności otrzymaliśmy chleb, który jest owocem ziemi i pracy rąk ludzkich; Tobie go przynosimy, aby stał się dla nas chlebem życia”. Nad kielichem z winem również wypowiada podobną modlitwę. Pierwsza część tych tekstów pochodzi z modlitwy izraelskiej, odmawianej przy stole, gdy wspominano wyjście z niewoli egipskiej. Tak modliła się Święta Rodzina: Jezus, Maryja, Józef; tak modlił się Jezus ze swoimi uczniami; tak modli się Kościół. Chleb jest symbolem tego wszystkiego, co daje ziemia i czego człowiek potrzebuje do życia. Wypowiadana jest także modlitwa nad winem. Do wina w kielichu kapłan dodaje kilka kropli wody, wypowiadając przy tym słowa: „Przez to misterium wody i wina, daj nam, Boże, udział w bóstwie Chrystusa, który przyjął nasze człowieczeństwo”. Czynność ta przypomina nam prawdę, że z przebitego boku Jezusa, wiszącego na krzyżu, wypłynęła krew i woda. Wskazuje także na połączenie natury boskiej Jezusa Chrystusa z naturą ludzką. Podkreśla również nasz człowieczy udział w boskiej naturze na mocy przyjętego sakramentu Chrztu. Następnie kapłan modli się po cichu: „Przyjmij nas, Panie, stojących przed Tobą w duchu pokory i z sercem skruszonym; niech nasza Ofiara tak się dzisiaj dokona przed Tobą, Panie Boże, aby się Tobie podobała”. Jest to cytat z Księgi Daniela (3,40), tzw. Pieśń Azariasza. Została ona wyśpiewana po cudownym uratowaniu trzech żydowskich młodzieńców, wrzuconych do rozpalonego pieca na rozkaz króla babilońskiego Nabuchodonozora, ponieważ nie chcieli wyrzec się wiary w jedynego Boga. Kapłan prosi w niej Boga o włączenie jego i wiernych w sprawowaną ofiarę Jezusa Chrystusa. Przed modlitwą eucharystyczną kapłan udaje się na prawą stronę ołtarza, obmywa ręce i prosi: „Obmyj mnie, Panie z mojej winy i oczyść mnie z grzechu mojego”. Ten gest ma głębokie znaczenie. To moment, w którym kapłan robi rachunek sumienia i pyta siebie: Czy przystępuję do ołtarza z czystym sercem? Patrząc na jego gest, łączmy się z nim duchowo i wołamy: „Panie, oczyść moje serce i uczyń mnie godnym uczestnictwa w Twojej Najświętszej Ofierze”.
MODLITWA NAD DARAMI
Po złożeniu darów na ołtarzu i odmówieniu stosownych modlitw, kapłan kieruje do nas wezwanie: „Módlcie się, aby moją i waszą ofiarę przyjął Bóg Ojciec wszechmogący”. W tej modlitwie najpierw kapłan wielbi Boga, a następnie prosi o uświęcenie ludu Bożego. Dlatego właśnie prosimy Boga, aby przyjął od nas ofiarę przede wszystkim: „Na cześć i chwałę swojego imienia”, a dopiero potem: „Na pożytek nasz i całego Kościoła”. Następnie kapłan rozkłada ręce i odmawia modlitwę nad darami, właściwą dla liturgii danego dnia. Posiada ona głęboką teologiczną treść. Bóg Stwórca obdarza człowieka darami chleba i wina, człowiek je przyjmuje i przynosi do ołtarza; z kolei Bóg przemienia je w Ciało i Krew swojego Syna i daje je człowiekowi, aby go przemienić. Modlitwa nad darami „kończy przygotowanie darów
i przygotowuje zgromadzenie do Modlitwy eucharystycznej”, czyli do przeżycia najważniejszej części Mszy Świętej.
MODLITWA EUCHARYSTYCZNA – WPROWADZENIE
Modlitwa eucharystyczna, stanowiąca główną część Mszy Świętej, jest jednym wielkim dziękczynieniem. Zaczyna się ona pozdrowieniem „Pan z wami”, wypowiadanym na początku prefacji, a kończy odpowiedzią wiernych „Amen” po doksologii: „Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, Tobie, Boże, Ojcze wszechmogący, w jedności Ducha Świętego, wszelka cześć i chwała przez wszystkie wieki wieków”. Chrystus sam uzdolnił kapłana, aby w Jego imieniu (in persona Christi) odprawiał Mszę Świętą, Jego Najświętszą Ofiarę; aby Jego reprezentował w sprawowaniu Eucharystii, bo to przecież Chrystus jest w niej głównym celebransem. Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego mówi, że „Modlitwa eucharystyczna domaga się, aby wszyscy wsłuchiwali się w nią w pełnym czci skupieniu”. W czasie jej trwania, w określonych miejscach, wierni śpiewają hymn Święty, Święty, Święty, odmawiają aklamację po przeistoczeniu i śpiewem Amen kończą modlitwę eucharystyczną.